FAQ: de meest gestelde vragen over Aero

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen over Aero. Heb je nog andere vragen of wil je meer informatie? Neem dan even contact met ons op.

Wat is CdA?

Frenner>Fg+Faero+Fbanden+Flagers

Om te zorgen dat je op een fiets vooruit komt, zal je een aantal krachten moeten overwinnen. Twee grote krachten: de zwaartekracht [Fg] en de luchtweerstand [Faero]. En twee kleine krachten: de rolweerstand van de banden [Fbanden] en de lager weerstanden [Flagers]. De optelsom van deze vier krachten moet kleiner zijn dan de kracht die jij als renner levert [Frenner].

Van de zwaartekracht heb je alleen last als je omhoog fietst en plezier als je bergafwaarts fietst. De luchtweerstand is de weerstand die je ondervindt als je de lucht in beweging brengt om er doorheen te fietsen. Tot slot wordt er nog wat energie omgezet in warmte in de banden en in de lagers. Dit zijn kleine verliezen ten opzichte van de eerste twee.

Als we aannemen dat een renner op een vlakke ondergrond rijdt, kunnen we de zwaartekracht uit de vergelijking elimineren. Dat betekent dat alleen de luchtweerstand, de rolweerstand van de banden en de weerstand van de lagers overblijven. Luchtweerstand wordt onder andere gevormd door de luchtweerstand van de fiets. Tellen we deze factor op bij de rolweerstand van de banden en de weerstand van de lagers, dan komen we op ongeveer 15% van de totale weerstand die jij op de fiets ondervindt. Waar komt die andere 85% dan vandaan?

Dat ben jij zelf! De wind die tegen jouw lichaam aankomt als je op de fiets zit, is verreweg de grootste kracht die je tijdens het fietsen moet overwinnen. Als wielrenner is het dus uiterst interessant om te kijken hoe jij luchtweerstand [Faero], die gevormd wordt door de luchtweerstand van jouw fiets en van jouw eigen lijf, kan verminderen.

Dit meten we in termen van CdA. CdA is een verzamelterm van Cd (de weerstand coëfficiënt) en A (het frontaal oppervlak). De CdA waarde zegt iets over de aerodynamische vorm en is voor elke wielrenner en renner-fiets combinatie anders. Hoewel de CdA waarde afhankelijk is van een aantal factoren, verandert deze significant door de positie en het formaat van de renner1,2,3 *.

Wij zijn geïnteresseerd in de CdA waarde, omdat deze waarde de meeste informatie geeft over het totale systeem (wielrenner en fiets). Kleine veranderingen in iemands fietshouding of materiaal kunnen al spectaculaire verbeteringen in de CdA opleveren. Zodra wij jouw CdA omlaag brengen, ga jij sneller fietsen.

  1. 1 Cd= f (RL,k,Φ) waabij RL = Reynolds getal, k = oppervlakte ruiwheid en Φ= wind hoek ten opzichte van de renner.
  2. 2 Zdravkovich MM, Ashcroft MW, Chisholm SJ, Hicks N. Effect of cyclistsʼ posture and vicinity of another cyclists on aerodynamic drag. In: Haake S, ed. The Engineering of Sport. Rotterdam, The Netherlands: Swets & Zeitlinger; 1996:356.
  3. 3 Kyle CR. Reduction of wind resistance and power output of racing cyclists and runners traveling in groups. Ergonomics. 1979;22(4):387.
Waarom niet meten in een windtunnel?

Allereerst is het meten in een windtunnel erg duur. Ook zijn er vaak lange wachtlijsten voordat er daadwerkelijk gemeten kan worden. Bij een AeroPro meting in een velodrome is hiervan geen sprake.

Daarbij komt dat in een windtunnel de aerodynamische effecten van de grond niet worden meegenomen. In een windtunnel staat de grond namelijk stil ten opzichte van de wielrenner. In werkelijkheid echter, beweegt de grond onder je wielen door (vanuit het perspectief van de renner). Dit geeft een compleet andere interactie van de luchtstroom tussen de renner op zijn fiets en de grond. Dit effect kan in een velodrome wél realistisch worden gemeten. Daarom geeft een AeroPro aerotest een betere benadering van de werkelijke luchtweerstand dan een windtunnel test dat doet.

Naast de grond hebben ook de wanden en het plafond in een windtunnel invloed op de luchtstroom. Deze kunnen onregelmatige luchtstromingen creëren waardoor metingen onjuist worden. Een bekend probleem bij de kleinere windtunnels is bijvoorbeeld dat de renner en zijn fiets zoveel ruimte inneemt dat hij dicht bij de wanden zit. Hierdoor ontstaat er een interactie tussen de renner en de wanden. De luchtstroom kan niet vrij om de renner heen bewegen zoals dat in werkelijkheid wel kan, omdat er in de kleine windtunnel simpelweg te weinig ruimte voor is. Dit geeft grote verstoringen in de meetresultaten.

Bij grotere windtunnels is dit probleem weliswaar opgelost, maar liggen er nieuwe effecten op de loer. Bij windtunnels waar de lucht conisch uitloopt en vervolgens abrupt uitkomt in een grote ruimte start vanaf dat punt een turbulente luchtstroom (een luchtstroom met veel wervelingen en beweging). Deze turbulente lagen in de tunnel kunnen ook effect hebben op de renner en zijn fiets. Daarnaast pulseert de luchtstroom grotere windtunnels ook nog eens. Al deze effecten maken het lastig om een stabiele meting te doen.

Kortom: geen windtunnel = geen valse meting

The balance of aerodynamic and comfortable, sustainable fit is where the rubber meets the road in the real world, so having these two things addressed simultaneously is huge. BikeRadar editors have seen a number of professional riders tuned for aerodynamics in a windtunnel, only to revert to an old position when on the road.

– Ben Delaney, BikeRadar – 

Waarom is een velodrome een goede locatie voor een AeroTest?

Het AeroPro meetsysteem is uniek omdat het de efficiëntie van jouw fietshouding op jouw eigen fiets meet terwijl je fietst. Dit is een grote stap voorwaarts in het vaststellen van de meest optimale aerodynamische fietshouding.

Er vinden veel dynamische interacties plaats tussen een renner en zijn fiets die simpelweg niet goed meegenomen kunnen worden in CFD of een windtunnel
– David Morse, Zipp Advanced Research Engineer – 

In tegenstelling tot een AeroPro meting in een velodrome, staat een fiets tijdens een windtunneltest vast in een opstelling. Daardoor wordt de interactie tussen de renner en de fiets gewijzigd ten opzichte van een werkelijke fietsrit. Bij een natuurlijke fietsbeweging gebruikt de renner namelijk een lichte slingering om een dynamische balans te vinden tussen sturen en leunen. Bijvoorbeeld door tegensturen voorafgaand aan het maken van een bocht (let maar eens op, je stuurt eerst naar links om een bocht naar rechts te maken). De aerodynamische gevolgen van deze dynamische balans kunnen niet gemodelleerd worden als de leun- en stuurhoeken gefixeerd zijn in een opstelling. Vandaar dat wij kiezen voor meten in een velodrome.
Daarnaast komt het vaak voor dat een renner in een windtunnel onnatuurlijke posities aanneemt doordat hij weet dat zijn fiets vast en stabiel staat. Dit zijn posities die hij simpelweg niet kan volhouden op de weg, of die niet aerodynamisch efficiënt zijn zodra ze in de buitenwereld worden uitgevoerd. Door een renner en zijn fiets in een velodrome te laten fietsen, vinden de dynamische leun- en stuureffecten wel gewoon plaats. Daardoor wordt de werkelijke luchtweerstand tijdens belasting beter nagebootst .

Tot slot levert een AeroPro meting in een velodrome grote voordelen op in toegankelijkheid en kosten. Waar windtunneltesten al snel een wachttijd van negen maanden tot een jaar hebben, biedt AeroPro je de mogelijkheid om op een veel kortere termijn een meting te realiseren. De boekingskosten van een windtunnel stijgen al snel naar vele duizenden euro’s per dag. En hoewel aerotesten kostbare diensten blijven, brengt AeroPro de aerodynamica testen nu binnen bereik van elke ambitieuze wielrenner en triatleet.

Wanneer in het seizoen kan ik het beste een aerotest doen? 

Om tijdens jouw wedstrijden comfortabel in je aerohouding te kunnen rijden, is het verstandig vroeg in je seizoen een aerotest te doen. Zo geef je jezelf de tijd om op je aerohouding te trainen. Want, trainen op een aerohouding kan! Test dus niet vlak voor een belangrijke wedstrijd.

Meet AeroPro ook in andere velodrome’s?

Op dit moment meet AeroPro alleen in Sportpaleis Alkmaar. Het Sportpaleis in Alkmaar biedt de ideale omstandigheden om aerodynamica testen uit te voeren. Het is de meest ‘vriendelijke’ wielerbaan in de Benelux. Daar waar het velodrome in Amsterdam bijvoorbeeld extreem steile bochten heeft, kenmerkt Alkmaar zich door een soepel lopende baan met flauwere bochten. Dit zorgt ervoor dat je ook zonder baanervaring gemakkelijk de baan instuurt en in no time ontspannen je rondjes maakt.

Daarnaast heeft Alkmaar geen airconditioning systeem dat invloed uitoefent op de meetresultaten. De baan in Apeldoorn staat er bijvoorbeeld om bekend dat airconditioning grote turbulenties veroorzaakt in de luchtstroom. Dit maakt de resultaten van een aerodynamica test onbetrouwbaar en onbruikbaar.

Hoe lang duurt de test en wat kun je verwachten?

Een aerotest bij AeroPro duurt twee uur. In die twee uur bestaat de mogelijkheid om acht runs te doen*. Eén run duurt acht tot vijftien ronden op de wielerbaan (één ronde is 250m) en wordt gevolgd door een kort overzicht van de resultaten uit de desbetreffende run. N.a.v. deze resultaten worden aanpassingen in de houding gedaan voordat er wordt gestart met de volgende run. De veranderingen in houding worden vastgelegd op beeld.

Tijdens de test zijn alle sensoren (vermogen, snelheid, hartslag) door middel van een brigde verbonden met ons systeem. Hierdoor kunnen we real time jouw CdA waarde meten terwijl je rijdt.
Zodra de runs erop zitten, volgt een nabespreking. Hierin worden de resultaten en bevindingen met je besproken. We nemen samen jouw optimale aerohouding door. Wat volgt is een uitgebreid rapport waarin we uw aerotest samenvatten, gedetailleerde data van elke run geven en de resultaten presenteren.

*note: afhankelijk van de veranderingen die uitgevoerd moeten worden tussen de runs.

Hoe bereid ik me voor op de testdag?

Een goede voorbereiding is de sleutel tot het verkrijgen van de meest optimale data en de beste resultaten uit jouw test. We adviseren je daarom om de volgende punten te doorlopen voorafgaand aan jouw AeroPro aerotest.

Neem een vriend, coach of mechanieker mee
Het veranderen of aanpassen van materiaal tussen de runs kost tijd. Tijd die je het liefst gebruikt om meer aero runs te maken. Als je iemand meeneemt die je kan helpen bij de aanpassingen, kan je veel tijd besparen tussen de runs. Natuurlijk kunnen wij je ook helpen waar nodig, maar houd er rekening mee dat je uiteindelijke tijd op de baan hierdoor minder wordt.

Maak een lijst met actiepunten
Als je weet wat je wilt testen, maak dan vooraf een lijst actiepunten. Door de test van te voren goed te organiseren, zorgen we ervoor dat jij de baantijd het meest efficiënt gebruikt. Hoe efficiënter, meer data we kunnen verzamelen. Met behulp van een vragenformulier en het voorbereidende gesprek, zorgen we samen voor de beste indeling van de testtijd.

Verwijderen van kabels op je wegfiets
Ben je van plan te testen met verschillende sturen, aero bar configuraties, of andere aanpassing waarbij de schakel- en/of remkabel in de weg kan/kunnen zitten? Dan raden wij sterk aan voorafgaand aan de test de kabels van je fiets te halen. De metingen vinden plaats op een wielerbaan, dus remmen zijn niet nodig. De derailleurs kunnen in één versnelling staan, zodat er geen extra kettingwrijving ontstaat. Runs worden altijd in één en dezelfde versnelling gereden om de precisie tussen de runs te waarborgen.

Specifiek gereedschap
Als het verwijderen of vervangen van onderdelen op jouw fiets specifiek gereedschap vereist, neem dit gereedschap dan alsjeblieft mee. Crankstellen zijn er bijvoorbeeld om berucht dat zij specifiek gereedschap behoeven. Neem niet aan dat wij al het gereedschap voor jouw fiets bij de hand hebben.

Zorg dat je er fysiek klaar bent voor de test
De runs tijdens de test zullen niet op racesnelheid zijn, maar worden wel talrijk. Elke run kan acht tot vijftien rondes beslaan. Met een totaliteit van acht runs telt dat aardig op. De test is niet moeilijk, maar de optelsom is belastend. Zorg er dus voor dat je goed uitgerust bent, en voldoende hebt gegeten en gedronken. Vergelijk het met een twee uur durende training.

Checklist

Loop tot slot deze checklist na om te controleren of je de benodigde spullen voor de test bij je hebt.:

  • – Ant+ power meter (juist gekalibreerd en in goede werkende staat)
  • – Ant+ speed/cadence sensor (eventueel met reservebatterij)
  • – Fietskleding en eventueel andere sets fietskleding die je wilt testen
  • – Een helm en eventueel andere helmen die je wilt testen
  • – De wielen waar je jouw wedstrijden mee rijdt
  • – Een bidon en eventueel andere bidons waar je mee wilt testen
  • – Alles wat je normaal ook bij je hebt voor een training, inclusief (sport)voeding en drinken
Algemene Voorwaarden AeroPro versie 1.1

Artikel 1 Voorafgaand:

De dienst van AeroPro en alle relevante informatie zijn vermeld en terug te vinden op www.aeropro.nl en worden op verzoek toegelicht door AeroPro (zie de contactgegevens).

De Klant dient voorafgaand het boeken van een aerotest deze essentiële gegevens na te gaan. In het bijzonder het verwachte niveau dat AeroPro met betrekking tot de aerotest voor klant en hun materiaal vooropstelt. In deze voorwaarden staat namelijk een duidelijke beschrijving van het vereiste niveau (eigen aan de deelnemer) en kwaliteit (eigen aan zijn materiaal). Dit om te vermijden dat de wensen van de klant niet kunnen worden gerealiseerd, omdat die niet bij zijn niveau of fysieke paraatheid passen en/of waarvoor hij/zij niet of onvoldoende is uitgerust. Een aerotest is een dienst van AeroPro Vof, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Den Haag, onder nr. 62705458

Artikel 2 Boeken van een aerotest:

Een aerotestaanvraag is pas geldig na een overeengekomen datum en tijdstip waarop de aerotest zal plaatsvinden. De overeenkomst geschiedt schriftelijk via de website of email, danwel mondeling en bevestigd per email. Bij het niet verschijnen op de afgesproken locatie en tijd wordt 100% in rekening gebracht. Bij het afzeggen in de 5 (vijf) voorafgaande werkdagen wordt 30% in rekening gebracht. De factuur dient in alle gevallen binnen 14 dagen te worden voldaan op rekening NL49 RABO 0302254277 t.n.v AeroPro cycling aerodynamics, onder vermelding van het factuurnummer. AeroPro stelt de facturen langs elektronische weg ter beschikking van de gebruiker/ opdrachtgever. Indien de gebruiker/ opdrachtgever de facturen per post ontvangt, zal per factuur € 5, – administratiekosten in rekening worden gebracht. Indien AeroPro een verschuldigde betaling van de klant niet tijdig heeft ontvangen, is de klant van rechtswege in verzuim. Vanaf het moment dat het verzuim intreedt, is de klant wettelijke rente verschuldigd. De wettelijke rente wordt berekend vanaf de dag dat het verzuim intreedt tot en met de dag dat de volledig verschuldigde betaling, inclusief wettelijke rente en administratiekosten, is

Artikel 3 AeroPro aero-testdagen:

De invulling van de AeroPro aero-testdagen, (geen solotest) gebeurt op basis van de door de klanten ingevulde screening (intake) zodat er een optimaal rendement uit de gereserveerde baantijd kan worden gehaald.

Een AeroPro aero-testdag heeft de minimumvereiste van 4 (vier) klanten per dagdeel. Indien hier niet aan kan worden voldaan behoud AeroPro zich het recht voor de testdag te annuleren. De reeds aangemelde klanten worden hier uiterlijk 5 werkdagen voor de testdag van op de hoogte gesteld. In onderling overleg kan de testdatum per individu verplaatst worden naar een volgende AeroPro aerotestdag.

Artikel 4 Materiaal, veiligheid, verzekering en risico’s:

AeroPro onderscheidt zich door aërodynamica testen uit te kunnen voeren in een praktijk situatie. Een klant fietst daadwerkelijk in verschillende omstandigheden en deze kunnen met elkaar worden vergeleken. Deelname aan de testen van AeroPro is op eigen risico. AeroPro kan niet aansprakelijk worden gesteld voor lichamelijk of geestelijk letsel, schade, diefstal of verlies opgelopen door, tijdens of na deelname aan de test. AeroPro is maximaal aansprakelijk volgens de voorwaarden van en voor de bedragen zoals vastgesteld in de door haar afgesloten verzekeringsovereenkomst, bij Interpolis ; de vrijstellingen in de polis van AeroPro zijn altijd ten laste van de deelnemer. Indien deelnemers zich voor een hoger bedrag wensen te verzekeren, dienen zij daartoe zelf een individuele polis voor eigen rekening bij een zelf te kiezen erkende verzekeraar af te sluiten.

AeroPro zal de klant bij het aanleren van het in de baan rijden ook motiveren en stimuleren, waar het kan helpen te perfectioneren en dit volgens de gangbare technieken in de meest veilige omstandigheden.

De klant is zich bewust van de risico’s die verbonden zijn aan het wielrennen op een wielerbaan.

AeroPro doet er alles aan om uw veiligheid te garanderen. Het aanleren van technieken gebeurt daarom in overeenstemming met het niveau, vaardigheden en capaciteiten van de klant. Bij de intake en screening van AeroPro wordt gevraagd naar het ervarings niveau. Op grond van die niveaubeschrijvingen, maakt AeroPro een protocol voor de test. Indien AeroPro vaststelt dat het door de klant vooropgestelde niveau niet gehaald wordt, kan het zijn dat de klant ongeschikt wordt bevonden voor het aangeboden programma, zonder recht op teruggave van de boekingsprijs.

AeroPro kan de klant tijdens een aerotest uitsluiten wanneer deze de raadgevingen en techniek adviezen niet opvolgt en onnodige risico’s neemt, dan wel wanneer het door de deelnemer gekozen niveau van de aerotest dat van de klant overstijgt.

De klant is ook nooit verplicht een aangevangen aerotest voort te zetten.

Aanpassingen tussen de runs door, bijvoorbeeld aan de fiets of andere grote aanpassingen die het protocol aanzienlijk veranderen, zijn alleen mogelijk indien de andere klanten daar op een AeroPro aero-testdag geen hinder van ondervinden. De klant is verantwoordelijk voor de keuze van zijn materiaal. Waarmee hij deelneemt aan de aerotest. De klant staat in voor het meebrengen van zijn of haar fiets, fietshelm, fietsschoenen en voldoende en aangepaste fietskledij.

De fiets van de klant dient in goede staat te zijn. De klant staat in voor goed onderhoud, technisch nazicht, naleving van de gebruiksvoorschriften van producenten en/of constructeur van de fiets, fietsmateriaal en accessoires met inbegrip van eventuele vermogensmeter.

AeroPro is niet verantwoordelijk voor de keuze van het type fiets van de klant. Bij onverenigbaarheid van een type fiets met de aerotest op de wielerbaan kan dit tot een uitsluiting van de aerotest leiden in het belang van de veiligheid.

Het dragen van een fietshelm is verplicht; het niet dragen heeft uitsluiting tot gevolg zonder recht op terugbetaling. De klant moet een helm dragen die officieel is goedgekeurd door een officieel erkend orgaan ( CE EN 1078 ). Het is verboden veranderingen aan te brengen aan de fietshelmen. De fietshelm moet op een normale manier zijn vastgemaakt wanneer de klant op de fiets zit. De helm mag niet beschadigd zijn. Indien de aerotest door weersomstandigheden of condities op de wielerbaan niet door kan gaan, wordt in overleg met de klant een andere datum gekozen.

De klant en/of zijn individuele verzekeraar, zien af van regres ten overstaan van de verzekering van AeroPro. Voor deelname aan een aerotest die in het buitenland wordt gegeven, is het aan te raden om voor verplaatsing en verblijf een reisverzekering af te sluiten bij een erkende verzekeringsmaatschappij.

Artikel 5 Leeftijd en minderjarigen:

AeroPro biedt aerotesten aan voor klanten vanaf 12 jaar tot 70 jaar. Minderjarige klanten (< 18 jaar) mogen enkel met schriftelijke toestemming van ouder of voogd deelnemen. De ouders en/of wettelijke vertegenwoordigers dienen hun schriftelijke toestemming te verlenen voor een aerotest.

Artikel 6 Fysieke paraatheid en goede gezondheid:

De klant bevestigt uitdrukkelijk dat hij over een goede fysieke conditie beschikt.

Indien de klant medische indicaties heeft (medicijngebruik, voor hart, allergieën, epilepsie, etc.) dan zal de klant vooraf deze gegevens aan AeroPro melden, vergezeld van een attest van zijn behandelende arts. Bij KNWU licentiehouders mag er redelijkerwijs vanuit worden gegaan dat de klant in goede gezondheid verkeert. De klant dient zijn/haar geldige identiteitskaart bij zich te hebben en eventueel relevante medische informatie bij eerste hulp.

Artikel 7 Intellectueel eigendom

Alle rechten op ter beschikking gestelde programmatuur en informatie van een aerotest berusten uitsluitend bij AeroPro.

Artikel 8 Geheimhouding

AeroPro verplicht zich tot geheimhouding van de door de klant aangeleverde bedrijfs- en persoonsgegevens. De door klant aangeleverde informatie zal enkel worden gebruikt voor koppeling aan de hoofddatabase van AeroPro. De gekoppelde informatie wordt vervolgens verrijkt, gecontroleerd en actueel gehouden. De door de klant aangeleverde informatie zal uitsluitend worden gebruikt ter verbetering van de software; voor het overige zal AeroPro deze informatie nimmer aan derden ter beschikking stellen.

Artikel 9 Slotbepalingen

  1. Op alle rechtsverhoudingen tussen de klant en AeroPro is Nederlands recht van toepassing.
  2. Indien tussen partijen een juridisch geschil mocht ontstaan zijn, partijen – alvorens een beroep te doen op de rechter – verplicht zich optimaal in te spannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
  3. Tenzij een dwingende wettelijke regeling anders voorschrijft is, uitsluitend de rechtbank, dan wel de sector kanton in het arrondissement van de vestigingsplaats van AeroPro, bevoegd van geschillen kennis te nemen.
  4. AeroPro is te allen tijde gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van dertig dagen na bekendmaking.